poniedziałek, 17 grudnia 2012

Pierniczki z lukrem królewskim

Pieczenie i lukrowanie pierniczków przed świętami sprawia mi ogromną frajdę. Zazwyczaj część zjadamy, a resztę wieszam na choince oraz rozdaję bliskim :) Pierniczki z tego przepisu są dosyć twarde i chrupiące, nie miękną zbyt mocno, dlatego doskonale nadają się jako ozdoby świąteczne. Są również całkiem smaczne :)



Przepis na ciasto, to ten sam, z którego robiłam piernikowe choinki i pochodzi od Kokotki.
Lukier to wypadkowa różnych przepisów z sieci, na Kotlecie jest dokładny opis jak go przyrządzić. Robiłam go w tym roku po raz pierwszy i muszę przyznać, że jest fantastyczny- prosty w wykonaniu, śnieżnobiały, ładnie wygląda i jest trwały.




Pierniczki
Składniki na kilkadziesiąt pierniczków:
  • 500g mąki (+dodatkowo do podsypywania)
  • 200g miodu
  • 50g cukru pudru
  • 100g masła
  • 1 jajko
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 3 łyżeczki przyprawy do piernika
  • łyżka kakao (opcjonalnie) lub barwniki spożywcze
Miód podgrzej w mikrofalówce tak, aby był ciepły ale nie gorący. Dodaj do niego masło, a gdy się lekko rozpuści wymieszaj z resztą suchych składników oraz z jajkiem.  Zagnieć gładkie i elastyczne ciasto. Możesz podzielić go na kilka części i zabarwić na różne kolory za pomocą gorzkiego kakao oraz barwników. Odrywaj ciasto po kawałku i rozwałkuj na grubość ok 4-5mm. Wycinaj ciasteczka foremkami o różnych kształtach (ja zdecydowałam się tylko na gwiazdki), jeżeli chcesz by zawisły na choince, wytnij dziurki za pomocą słomki do picia. Układaj na papierze do pieczenia i piecz ok. 6-8 minut (6 minut małe ciastka, 8 duże) w 180°C




Lukier królewski
Składniki (wystarczyło mi na wszystkie pierniczki i jeszcze trochę zostało):
  • 1 białko dużego jaja
  • ok. 1 i 1/2 szklanki cukru pudru
  • kilka kropel aromatu (u mnie migdałowy)
  • ewentualnie barwniki spożywcze

Białko ubij na sztywną pianę, dodawaj po trochę przesiany cukier puder, aż masa zgęstnieje na tyle, że można będzie nią rysować i nie będzie się rozlewać. Możliwe, że potrzebne będzie więcej cukru, jest to zależne od wielkości jaja. Gotową masę możesz zabarwić na różne kolory. Przełóż do rękawa cukierniczego lub woreczka, zrób malutką dziurkę w rogu i już masz gotowe narzędzie do ozdabiania pierniczków. Teraz niech już wiedzie Cię wyobraźnia :)


Z resztek ciasta powstała mała choineczka ;)

1 komentarz:

Zostaw komentarz, każdy niezmiernie mnie cieszy :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...